بیانیه تحلیلی بسبج اساتید دانشگاه علامه‌طباطبایی در باره عملیات وعده صادق

۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴:۴۹ کد : ۲۵۱۷۷ اخبار روز
تعداد بازدید:۲۶
بیانیه تحلیلی بسبج اساتید دانشگاه علامه‌طباطبایی در باره  عملیات وعده صادق

بیانیه تحلیلی بسبج اساتید دانشگاه علامه‌طباطبایی در باره  عملیات وعده صادق

 قَاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیْدِیکُمْ وَیُخْزِهِمْ وَیَنْصُرْکُمْ عَلَیْهِمْ وَیَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ

با آنان بجنگید تا خدا آنان را به دست شما عذاب کند و رسوایشان نماید و شما را بر آنان پیروزی دهد و سینه های [پر سوز و غم] مردم مؤمن را شفا بخشد. ( سوره توبه ،آیه ۱۴)

الَّذینَ أُخرِجوا مِن دِیارِهِم بِغَیرِ حَقٍّ إِلّا أَن یَقولوا رَبُّنَا اللَّهُ ۗ وَلَولا دَفعُ اللَّهِ النّاسَ بَعضَهُم بِبَعضٍ لَهُدِّمَت صَوامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَواتٌ وَمَساجِدُ یُذکَرُ فیهَا اسمُ اللَّهِ کَثیرًا ۗ وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزیزٌ

همانها که از خانه و شهر خود، به ناحق رانده شدند، جز اینکه می‌گفتند: «پروردگار ما، خدای یکتاست!» و اگر خداوند بعضی از مردم را بوسیله بعضی دیگر دفع نکند، دیرها و صومعه‌ها، و معابد یهود و نصارا، و مساجدی که نام خدا در آن بسیار برده می‌شود، ویران می‌گردد! و خداوند کسانی را که یاری او کنند (و از آیینش دفاع نمایند) یاری می‌کند؛ خداوند قوی و شکست ناپذیر است.(سوره حج،آیه ۴۰ )

عملیات موسوم به *وعده صادق * از جهات گوناگونی قابل توصیف، تحلیل و تبیین است. شایسته است ابعاد مختلف سیاسی،  اجتماعی، روان شناختی و فرهنگی این عملیات بازدارنده، غرورآفرین،  هویت ساز،  تعیین کننده و شاخص از سوی مجموعه ی استادان علوم سیاسی، علوم اجتماعی ، علوم تربیتی و روان شناسی، علوم نظامی و اطلاعاتی ، علوم ارتباطات و رسانه و نیز از منظر معارف اسلامی و علوم قرآنی و روایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. به همین مناسبت، بسیج اساتید دانشگاه علامه‌طباطبایی، در حد خود با استفاده از ظرفیت استادان عزیز دانشگاه   برای آغاز جهاد تبیین عملیات وعده صادق از سوی جهادگران عرصه علم و تعهد ، بیانیه خود را در چند بخش صادر می کند .

بخش اول ، چرایی عملیات وعده صادق

شورای عالی امنیت ملی به عنوان عالی ترین مرجع امنیت ملی  ،علت حمله گسترده موشکی و پهپادی نیروهای مسلح ایران با محوریت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را عبور رژیم جعلی اسرائیل از خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران و برپایه ماده ۲ و ماده ۵۱ منشور ملل متحد ذکر کرد . در این عملیات صرفا پایگاه هوایی اطلاعاتی و نظامی رژیم کودک کش اسرائیل ( نواتیم)  و تاسیسات زیرساختی آن که در عملیات حمله به کنسولگری و شهادت مستشاران ایرانی نقش داشتند مورد هجوم قرار گرفت. در این بیانیه همچنین تاکید شده است که این عملیات، جنبه بازدارندگی  داشته و هدفش  تنبیه متجاوز به کنسولگری ایران در دمشق که در حقیقت بخشی از خاک و حاکمیت ایران محسوب می شود ، صورت گرفته است و از نظر ایران پایان یافته است ، مگر این که سران آشفته و سردرگم رژیم سرتا پای جنایت و آدم کش و دولت تروریست و تروریست دولتی کابینه نتانیاهو برای بار دوم دچار خطای راهبردی در محاسبات خود بشود و بخواهد ، کنشی از خود نشان دهد که قطعا چند برابر این عملیات پاسخ پشیمان کننده و شاید هم تمام کننده به موجودیت اسراییل را دریافت کند.

بخش دوم ،جایگاه، منزلت و اهمیت عملیات وعده صادق

از آن چه تا کنون از زبان تحلیل‌گران مطرح و شاخص نظامی ، اطلاعاتی و سیاسی  در داخل و خارج از کشور  در سایت ها و خبرگزاری ها و رسانه های مجازی منتشر شده است ، بخوبی می توان به عظمت ، دقت و سطح بالای دانش  نظامی و اطلاعاتی از مرحله طراحی تا اجرا را در نیروهای مسلح کشور و بویژه قدرت بازدارندگی نیروی هوا فضای سپاه مشاهده کرد و این نکته ای است که حتی  استراتژیست  های کهنه کار نظامی و امنیتی و سیاسی  دشمنان نیز بدان اعتراف کرده اند.

طراحی ، فرماندهی و اجرای عملیاتی گسترده در وسعت جغرافیای  سیاسی چندین کشور، در عمق ۱۴۰۰ کیلومتر و عبور از لایه های تودرتوی گنبدهای آهنین اعم از پوشش هوایی آمریکا، انگلیس،  فرانسه و برخی از کشورهای عربی با آن همه  دستگاههای پیشرفته و فناوری های روز دنیا، برای رصد و هدف گیری ،چیزی شبیه معجزه است . معجزه ای که نمونه های مشابه آن را مردم ایران و بویژه رزمندگاه هشت سال دفاع مقدس ، در جبهه های نبرد حق بر علیه باطل به کرات تجربه کرده اند.  یا در ماجرای طبس و شکست خفت بار  آمریکا،  یا در سلسله اقدامات خصمانه آمریکا و اسرائیل در جنگ ترکیبی و شناختی تحریم و تحریفی که ۴۵ سال است ادامه دارد که نمونه برجسته آن فتنه بزرگ زن، زندگی و آزادی شهریور ۱۴۰۱ بود .در همه این طوفان ها که فقط یکی از آنها برای سرنگونی هر رژم سیاسی  کافی بود ، اما این دست خداوند بود که این انقلاب و نظام و مردم و کشور را نجات داد و خواهد داد.

بخش سوم ؛ پیامدهای و نتایج عملیات وعده صادق

به نظر اغلب تحلیل گرانی که تا کنون  در داخل و خارج  در خصوص پیامدهای سیاسی،  و نظامی ابن عملیات اظهار نظر کرده اند ، به چند نکته برجسته آن می توان اشاره کرد .

عملیات وعده صادق،  فقط نشان دهنده قدرت و توان بالای  نظامی و اطلاعاتی نیروهای مسلح ایران و بویژه هوافضای سپاه نیست،اگر چه این وجه آن امروز ثابت و تثبیت شد. بلکه این عملیات فرهنگ، هویت و گفتمان انقلاب اسلامی را  در منطقه  غرب آسیا و بلکه در جهان  تثبیت و نهادینه کرد. قدرت سیاسی و نظامی کشور را  به رخ دشمنان کشید.  هژمونی آمریکا و ابهت اسراییل را دچار فروپاشی کرد.  امید و فرهنگ مقاومت را در مردم منطقه و بویژه مردم غزه دو صد چندان کرد غرور و افتخار ملی را برای ایرانیان به ارمغان آورد. امنیت پایدار  و اقتدار نظام را به رخ دشمنان کشید. راه را برای پیروزی نهایی مردم فلسطین  و اضمحلال اسراییل فراهم ساخت .

بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تبریک  این پیروزی ملی و غرور آفرین و هویت ساز  به مردم ایران دست و بازوی  یکایک رزمندگان نیروهای مسلح و بویژه عزیزانی که در این عملیات نقش آفرینی کرند را می بوسد و از خداوند پیروزی نهایی را برای مردم فلسطین طلب می کند ان شالله

کانون بسیج اساتید دانشگاه علامه طیاطبایی

 


نظر شما :