نشست "وعده صادق" عملیات غرور آفرین جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل

۲۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۸ کد : ۲۵۱۲۲ اخبار روز
تعداد بازدید:۳۴
نشست "وعده صادق" عملیات غرور آفرین جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل

به گزارش کانون بسیج اساتید دانشگاه، در پی عملیات غرورآفرین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر علیه رژیم صهیونیستی در بامداد روز یکشنبه، 26 فروردین 1403، کانون بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبائی، در یک واکنش سریع، نشستی با عنوان: "وعده صادق؛ عملیات غرورآفرین جمهموری اسلامی ایران" با هدف تبیین ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و روانی عملیات وعده صادق در روز دوشنبه، 27 فروردین 1403، در کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی با حضور اساتید و کارکنان دانشگاه برگزار کرد. پس از قرائت کلام‌الله مجید و پخش سرود پرافتخار جمهوری اسلامی ایران، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، آقای دکتر عبدالله معتمدی، پس از تبریک عملیات غرورآفرین وعده صادق، این واقعه بزرگ را از ابعاد و جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد.ایشان بیان کرد آنچه اتفاق افتاده مایه مباهات است و ان شاءالله خداوند به نظام جمهوری اسلامی عزت و اقتدار عنایت کند تا ما بتوانیم همچنان از حق خودمان و مظلومان دفاع کنیم. آنچه که تجربه تاریخی داریم این است که زمانی که در جنگ تحمیلی علیه ایران از موشک ها استفاده می کردند امکان مقابله و پاسخ نداشتیم؛ اما امروز با اقتدار و عظمتی که نظام ایجاد کرده در فاصله چند هزار کیلومتری این موشک ها قادر هستند نقاط مورد نظر را هدف قرار دهند.سپس رئیس کانون بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبائی، آقای دکتر ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، فتح غرورآفرین عملیات وعده صادق را تبریک گفته و سخنان خود را در سه بخش: 1) چرایی اتفاق این عملیات، 2) منزلت و جایگاه این عملیات، و نهایتاً 3) پیامدهای عملیات وعده صادق تقسیم‌بندی کردند. ایشان پس از بررسی مسائل حقوقی و ایجابی این عملیات، خاطر نشان کرد که این عملیات صرفاً نظامی نبوده و در تداوم کار به دیپلماسی سیاسی نیز نیاز است و تثبیت قدرت بلامنازع جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از پیامدهای بسیار ارزشمند این عملیات برشمرد. ایشان بیان کردند؛عملیات وعده صادق،  فقط نشان دهنده قدرت و توان بالای  نظامی و اطلاعاتی نیروهای مسلح ایران و بویژه هوافضای سپاه نیست،اگر چه این وجه آن امروز ثابت و تثبیت شد. بلکه این عملیات فرهنگ، هویت و گفتمان انقلاب اسلامی را  در منطقه  غرب آسیا و بلکه در جهان  تثبیت و نهادینه کرد. قدرت سیاسی و نظامی کشور را  به رخ دشمنان کشید.  هژمونی آمریکا و ابهت اسراییل را دچار فروپاشی کرد.  امید و فرهنگ مقاومت را در مردم منطقه و بویژه مردم غزه دو صد چندان کرد غرور و افتخار ملی را برای ایرانیان به ارمغان آورد. امنیت پایدار  و اقتدار نظام را به رخ دشمنان کشید. راه را برای پیروزی نهایی مردم فلسطین  و اضمحلال اسراییل فراهم ساخت .

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی، حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا اکبری اقدم، عملیات وعده صادق را نصرت الهی در پیروزی عنوان کردند. دکتر مصطفی کواکبیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، ضمن تبریک عملیات غرورآفرین وعده صادق و اشاره به رعایت اصل تناسب و ضرورت در انجام این عملیات، اظهار کردند: " حال پس از این عملیات باید سه مسئله نفوذ، دیپلماسی انقلابی و تبیین این اتفاق عظیم" را باید مورد توجه قرار داد. دکتر کامران شیوندی ، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، عملیات بزرگ وعده صادق را از ابعاد روانی و روان‌شناختی مورد کنکاش قرار داده و اظهار کردند: پس از عملیات صادق، صهیونیست‌ها و هم‌پیمانان آن‌ها لالی اختیاری را اختیار کرده و به جای گفتن پیامدها و تبعات این عملیات، طنزگویی می‌کنند که این خود نشانه استرس آن‌ها می‌باشد. در ادامه ایشان به عامل فاد FUD اشاره داشته و این عملیات و رفتار صهیونیست‌ها را از منظر 3 مؤلفه سازنده فاد؛ یعنی ترس، عدم اطمینان و شک‌وتردید مورد بررسی قرار داد. در ادامه آقای دکتر خلعتبری، عضو هیئت علمی دانشگاه، ضمن تبریک این عملیات بزرگ، وعده صادق را از بعد معنوی آن بررسی کرده و از آن تحت عنوان بازدارندگی معنوی یاد کرد.رییس دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی جناب آقای دکتر حسام الدین خلعتبری بیان کردند این دفاع جانانه شاید برای مدت‌های مدید و طولانی طرف مقابل و دشمنان اسلام را به خواب ببرد و بازدارندگی معنوی دارد.وی ادامه داد: طبیعتا وقتی چنین ضربه‌ای وارد می‌شود و سپس پیام می‌رسد که اگر به هرجایی تجاوز کنید مجددا پاسخ خواهیم داد، اگر طرف مقابل عاقل باشد متوجه می‌شود که بازدارندگی معنوی پیش آمده است.این هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: اساسا ما با قوم یهود دعوایی نداریم کما اینکه با مسیحیت و بودیسم و دیگر ادیان دعوایی نداریم. اما رژیم صهیونیستی فرقه نژاد پرستی است که خطرناک است. این فرقه از ابتدا با انبیا الهی کار داشت و با پیامبر اکرم، اهل بیت و خط عدالت مشکل داشت؛ چراکه کمونیزم می‌اندیشند و تفکر مادی دارند. می‌خواهند افراد را در این تفکر مادی قرار دهند و در عین حال روش فرعونی دارند و حتی قوم خود را خفیف می‌شمارند تا از سردمداران اطاعت کنند.رییس دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی افزود: این یک وظیفه جهانی است که در برابر این فرقه صهیونیسم که فرقه‌ای مادی است، بایستیم. این فرقه تعلیم ترک معاد دارد؛ یعنی کاملا یک فکر مادی دارد و به چیز دیگری معتقد نیست. کسی که به این معنا دنیایی است آدم خطرناکی است.خلعتبری تصریح کرد: قرآن می‌فرماید امامان کفر که مردم را به آتش دنیا و اخروی می‌کشانند، ایستادگی کنیم. بر آگاهان و دانایان فرض است که در مقابل این رژیم ستمگر صهیونیستی بایستند.

 در بخش دیگر این نشست هیبت الله نژندی منش، استاد دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: حق دفاع مشروع حقی ذاتی برای کشور است که در عملیات وعده صادق انجام شد؛ اما نکته‌ای که اعمال این حق را توسط ایران از سایر کشورها متمایز می‌کند رعایت اصل تناسب و ضرورت است.وی با بیان اینکه در عملیات وعده صادق حمله به بیمارستان، مدرسه و مکان‌های عیر نظامی نبود، ادامه داد: کشورهای دیگر سلاح‌هایشان را در جنگ‌های مختلف آزموده بودند و عملا جنگ راه انداخته بودند تا در این جنگ‌ها سلاح‌ها را بیازمایند؛ اما ما برای اولین بار بود فناوری خود را در جنگ واقعی آزمایش می‌کردیم.نژندی منش گفت: اینکه پنج کشور با فناوری پیشرفته برای مقابله با موشک‌های ایران آمدند نشان می‌دهند آنها بیشتر از ما درک کردند که ما چه فناوری داریم. این دستاورد مهم نیاز به مراقبت دارد که مبادا اتفاقی رخ دهد که این شیرینی دیده نشود.

در ادامه، سایر اساتید و شرکت‌کنندگان حاضر در جلسه از جمله آقای دکتر حسن‌زاده، آقای دکتر مجید عباسی به بیان نظرات خود پرداختند.


نظر شما :